Filosofie

Hier willen wij onze missie en visie in een breder kader schetsen.

In de eerste plaats willen we benadrukken dat wij via onze kerntaak (mensen aanzetten om gezonder en gevarieerder te eten) op geen enkele manier willen aanzetten tot het voeren van een dieet. Integendeel: het is onze overtuiging dat door een gevarieerder eetpatroon de noodzaak om op een bepaald moment te moeten diëten kan voorkomen worden. Bovendien is het uitschrijven van een dieet werk voor experts in die materie (diëtisten). Wij zijn in de eerste plaats foodies met een passie voor uitheemse gerechten.

Ten tweede willen we enkel informeren, adviseren en stimuleren om het op bepaalde vlakken toch anders te doen. Wij hebben niet de intentie om met een opgestoken vinger u na te staren wanneer we uzelf en/of uw kind eens een ijsje of een suikerwafel zien eten. Ook wij zondigen wel eens en iedereen heeft recht op z'n eigen guilty pleasure(s). Ook hier: net door op de vaste eetmomenten een bewuster en gevarieerder eetpatroon te installeren, hoeven dergelijke extraatjes voor uw gezondheid geen probleem te vormen.

Op dat vlak is onze filosofie gelijklopend met die van ene Jeroen Meus. Hij noemt het in z'n laatste boek 'eten met het gezond verstand'. En dit zonder jezelf - maar dus ook zonder je gezondheid - iets tekort te doen.

Enkele voorbeelden:

  • Hamburgers worden altijd ter plaatse bereid, bij voorkeur met onbewerkt en ongezouten gehakt. Zo behouden we volledige controle over welke ingrediënten er wel of niet in het vlees gaan!
  • We gebruiken zoveel mogelijk plantaardige oliën om te bakken ipv boter.
  • Dipsaus op basis van yoghurt ipv mayonaise (tzatziki, labneh,…)
  • Groenten rauw serveren, bijvoorbeeld als onderdeel van een gemengde salade. Zoniet beetgaar sauteren in een minimum aan vocht ipv plat te koken in ruim water. Zo blijven meer vitaminen bewaard!
  • Gebruik van suiker en zout wordt tot een minimum beperkt.
  • Vele bereidingen gebeuren in de oven. Zodoende is geen extra vetstof noodzakelijk.
  • Er zijn zoveel leuke alternatieven om die aardappelmaaltijd eens te vervangen door iets anders…

Dit zijn maar enkele voorbeelden omtrent gezonde(re) alternatieven voor bepaalde gebruiken. Voeg daar nog de variatie aan ingrediënten aan toe waar wij heel sterk op inzetten en je merkt dat je eetpatroon er al snel heel anders kan uitzien. Daarvoor verwijzen we u echter graag door naar het concrete aanbod vermeld op deze site.

Enjoy!